Emerce eDay Next Gen 2018

Om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie maar ook marketing, bezoeken wij onder andere regelmatig een beurs of event.

Deze keer bezocht ik voor de Emerce eDay Next Gen in Amsterdam. Op dit event waren sprekers aanwezig die werkzaam zijn bij een innoverend bedrijf, een succes case behandelen of vertellen hoe zij te werk gaan.

Digital Nomad Esther Jacobs

De eerste spreker was niet fysiek aanwezig, maar werd geïnterviewd via facetime. Er stonden grote schermen in de zaal waarop Esther Jacobs de ‘Digital Nomad’ te zien was. Ze vertelde over haar leven en dat ze eigenlijk geen vaste woonplaats kende.

“Ik ben de afgelopen 10 jaar niet langer dan 6 weken op één plek geweest. Ik ben daarnaast mijn rechten in Nederland kwijtgeraakt, maar ik hoef dan ook geen belasting meer te betalen in Nederland,” vertelt Esther.

Ze is een ondernemer die haar personeel verspreid heeft over de wereld in verschillende tijdzones. “Ik heb een van mijn personeelsleden zelfs nog nooit gezien! In december is de eerste keer dat we elkaar gaan ontmoeten,” vertelt Esther.

Een bizarre levensstijl, zoals ze zelf ook zegt: “Dit leven is niet voor iedereen weggelegd.” Ondanks deze levensstijl zonder vaste woonplaats is Esther enorm actief in veel verschillende landen. Ook nog in Nederland, alleen steeds vanuit een andere plek.

Als toehoorder had ik zelf nog nooit gehoord van Esther Jacobs, maar wat blijkt: ze heeft een flinke afdruk achtergelaten op de wereld. Naast het feit dat ze wel eens te zien is op tv, heeft ze grote opdrachten uitgevoerd voor bijvoorbeeld Microsoft, de Belastingdienst en KLM. Deze lijst gaat maar door met veel bekende namen.

Andy Zondervan – Rightshare

Reshaping the music industry, is een grote belofte en hoe dan?

De muziekindustrie is een complexe markt die zeer ondoorzichtig is. Zo is het onduidelijk voor de artiesten waar het geld vandaan komt, wie naar de muziek luistert en wanneer. Het is zelfs voor streamingsdiensten onduidelijk aan wie er muziekrechten betaald moeten worden.

Deze rechten zijn zo onduidelijk omdat er heel veel mensen werken aan één song. Er werken namelijk niet alleen artiesten aan, maar ook componisten, uitgevers, agenten en labels. Iedereen heeft andere (formats van) contracten.

Rightshare BlockchainRightshare komt met een blockchain oplossing. Dit is een geavanceerd systeem waar in feite de contracten op de blockchain worden geplaatst zodat er geen centraal beheer is. De contracten worden als het ware samengevoegd tot 1 contract. Vervolgens kan iedere partij nu de contracten vanaf de eigen locatie bekijken. Mocht er een wijziging nodig zijn, dan kan iedereen deze wijziging aangeven in het systeem. Aansluitend krijgt iedereen een melding van de wijziging en alle belanghebbenden moeten dan de wijziging verifiëren. Na dat dit gebeurd is zal de wijziging pas geldend zijn.

 

Op deze manier kan iedere partij het contract inzien en wordt het voor een streamingsdienst, zoals Spotify, een stuk duidelijk aan welke partij welk bedrag moeten worden uitgekeerd.

Tenslotte krijgen artiesten veel meer de macht in eigen hand. Zo krijgen zij veel meer inzichten, zoals waar het geld vandaan komt, waar de muziek geluisterd wordt en wie er echt bij het project betrokken was.

Rozemarijn de Koomen – Accenture Interactive

Rozemarijn is een jonge dame die pas 18 maanden bij Accenture Interactive werkt als Business Analist, maar zij heeft hier nu al enorm veel gedaan. Zo heeft zij in deze korte tijd al meer dan 30 landen bezocht!

Accenture is een groot bedrijf dat internationaal opereert. Het bedrijf ontplooit veel verschillende activiteiten. Zo geven zij bijvoorbeeld advies over strategie, systemen, customer journeys en blockchain. Kortom: te veel om op te noemen. Daarnaast maken zijn ook e-commerce platformen.

Hier is Rozemarijn een onmisbaar kopstuk. Als Business Analist is zij onder andere verantwoordelijk voor de communicatie tussen de webdevelopers en de klant. “Deze twee partijen spreken een andere taal. Wanneer een klant bijvoorbeeld vraagt om een huis te bouwen, dan bouwt de webdeveloper een huis.” Het is dan aan Rozemarijn om de specifieke wensen te achterhalen en dit weer terug te koppelen in de taal van de webdevelopers.

De manier waarop Accenture Interactive te werk gaat is ook bijzonder. Ze gaan natuurlijk eerst in gesprek met de klant. Hieruit komen verschillende wensen en eisen waaraan het platform moet voldoen.

Er wordt voorgesteld een ‘Minimum Viable Product’ (MPV) te maken. Dit is een soort prototype, het platform krijgt het uiterlijk zoals gewenst, maar qua functionaliteiten bevat het platform alleen het hoognodige of wat de klant hoognodige acht.

Vervolgens kiezen de klanten hun meest belangrijke land waar ze opereren en hier wordt dan het MVP uitgerold. Hierna moet er gekeken worden hoe de bezoekers hun weg vinden op de website en welke activiteiten ze uitvoeren.

Is er genoeg data? Dan gaan ze het platform aanpassen en uitbreiden. Als de veranderingen zijn doorgevoerd hebben ze een template die geschikt is voor de hele wereld. Er zullen dan per land wel wat verschillen zijn maar die worden op deze manier verder belicht.

Nishant Dogra – Mobile strategy

How do we stop the scrolling?

Deze spreker had een vraag die je hersenpan weer liet kraken. Hoe stoppen we het scrollen? Dit is een vraag die vooral betrekking heeft op social media platformen. Kijk bijvoorbeeld naar Instagram of Facebook: veel mensen kunnen hier blijven scrollen totdat ze een ons wegen. Het is een soort verslaving geworden en om dit patroon te doorbreken zal er een advertentie of post moeten verschijnen die tussen de rest uit springt.

Dit gebeurt bijvoorbeeld al met clickable ads (advertentie), interactieve ads en unieke content die de doelgroep aanspreekt.

Nike “Time is Precious” Advertentie

Nike probeert het met unieke content en dit doen ze erg goed. Kijk maar naar de video hieronder!

In de video wil Nike duidelijk maken hoeveel tijd we doorbrengen door te kijken naar een scherm. En dit doen we veel. Zoals in de advertentie gezegd wordt “Watching pictures of other people’s Latte Macchiato or dogs or baby.” En dit is wat wij feitelijk doen: we scrollen op Instagram en bekijken foto’s. Volgens Nishant Dogra zien wij 500 afbeeldingen per dag waarvan we van 5% kunnen zeggen van welk merk of kanaal het was.

Nike maakt een goed punt hier: tijd is kostbaar. Dus gaan we onze tijd verspillen door naar afbeeldingen te kijken of “Are we running today”?

Bedrijven en Technologie

In het begin werd de mobiele activiteit flink gestimuleerd en was het ondenkbaar dat bedrijven nu met apps komen zodat je even niet meer op Social media kan. Rituals heeft een zeer interessante mobiele strategie. Ze hebben namelijk een app ontwikkeld waarin je niet alleen producten kunt bestellen , maar waarmee je ook meditatie- en yogaoefeningen kunt doen. Op deze manier kan Rituals op dagelijkse basis invloed uitoefenen op de levens van zijn gebruikers. De gebruikers die dagelijks aan yoga doen of willen mediteren gebruiken de app. Op deze manier wordt er veel meer een levensstijl opgebouwd.

Bedrijven willen dus dat wij onze mobiele devices gebruiken, maar zij hebben ook de maatschappelijk verantwoordelijkheid dat dit niet uit de hand loopt. Nike maakt gebruik van een zeer sterke advertentie die een duidelijke boodschap geeft. Rituals probeert meer betrokken te zijn bij het leven van haar klanten.

Pamela Pavliscak – Change Sciences

Future of emotionally intelligence

De huidige wereld veranderd door de grote ontwikkelingen die de technologie neemt. 30 jaar geleden had niemand verwacht dat we foto’s zouden maken van ons eten om vervolgens te delen.

Ons brein is erg weinig veranderd in vergelijking met de homo sapiens, onze schedel is wat veranderd waardoor ook wat vaardigheden verbeterden. Maar qua emotie en intelligentie is er weinig veranderd. Toch heeft de hedendaagse technologie invloed op onze emoties.

Zo zijn er nieuwe emoties ontstaan door social media. Bijvoorbeeld: ‘Vemödalen’. Dit woord betekent de frustratie die men ervaart bij het nemen van foto van iets geweldig moois, met het besef dat er al duizenden vrijwel identieke foto’s rondgaan op internet. Zoals het bord met je fitgirl ontbijt of die foto dat je tegen de toren van Pisa aan leunt. Super origineel allemaal.

Deze nieuwe emoties worden ontwikkeld door de technologie die we gebruiken, we gaan onze hersenen anders gebruiken dan voorheen en daardoor ontstaan er nieuwe emoties of soorten gedachtes.

Hoe gaan onze emoties om met Robots

Mensen kunnen emotionele banden krijgen met objecten. Wij tekenen een gezichtje op een appel, geven het een naam en zo is Aart de Appel geboren. Onze beste vriend, waardoor het zielig is om deze op te eten.

Dat gezichtje tekenen zorgt er automatisch voor dat er een band ontstaat. Dit gebeurt ook met robots: deze hebben vaak ook een gezichtje. Kijk maar naar Pepper: een snuggere robot die in veel sectoren kan helpen. Hij is vooral ontworpen voor sociale interactie, zodat hij in de zorg een grote rol kan spelen. Hier zal hij vooral taken hebben op het gebied van gastvrijheid, activering en plezier. Daarnaast kan Pepper ook meehelpen in bijvoorbeeld een winkel. Dan is hij bijvoorbeeld op de hoogte van de voorraad en kan een mens vragen te komen om een klant te helpen.Robot pepper

Communicatie

De communicatie met computers is ook sterk aan het veranderen. Het is bij sommige computers al mogelijk om bijvoorbeeld het systeem met je ogen te besturen. Denk bijvoorbeeld aan Google Glasses, maar ook aan gebaren en, ook een zeer interessante ontwikkeling, Voice.

We gaan dus veel meer praten met machines volgens Pamela. Tegenwoordig zijn de Google Home, Alexa en Siri bij steeds meer mensen in huis te vinden. Het is dan ook helemaal niet zo ondenkbaar om in de toekomst te praten tegen de auto waarin je rijdt of de koelkast die nieuwe melk moet bestellen.

Met andere woorden de communicatie zal steeds meer veranderen, de vraag is veranderd onze manier van communiceren door deze ontwikkelingen?

Machine Read emotion

Machines kunnen ook steeds beter emotie begrijpen. Zo zijn er e-mail plugins die jou kunnen helpen om de toon te lezen van een bericht. Een daarvan is de Crystal e-mail plugin die je kan helpen om het juiste bericht terug te typen. De plugin helpt met het opstellen van een profiel van de ontvanger, zo kan de plugin jou vertellen wat voor soort e-mail je terug moet typen.

“Kan het nog gekker?”, hoor ik je denken. Nou dat kan zeker. Er is namelijk ook een app ontwikkeld die je helpt jouw relaties te onderhouden. Pplkpr, deze app meet je hartslag met een speciale armband. Op basis van jouw hartslag kan de app vertellen of je rustig wordt van iemand, druk, blij, boos of zelfs opgewonden.

Met de app kun je, behalve je emoties inzichtelijk maken, ook vrienden uitnodigen om iets te gaan doen, maar ook om deze persoon juist te blokkeren of te verwijderen uit jouw contactenlijst.

Het enige wat ik tot dusver kan stellen is dat de ontwikkelingen enorm hard gaan. En welke van deze ontwikkelingen gaan we echt dagelijks gebruiken? Tot nu toe heb ik prima zelf mijn vrienden uit kunnen kiezen, dus ik vraag me af of ik zit te wachten op een app die mij vertelt hoe ik mij voel bij bepaalde personen.

David Li – Smart hardware from the streets

David Li is een Chinees die actief is in de productie en het ontwerpen van allerlei technologische producten. Hij is de oprichter van het Shenzhen Open Innovation Lab waar mensen over de hele wereld de mogelijkheid krijgen om technologie te ontwikkelen.

ShenzhenShenzhen: Silicon Valley of Hardware

Shenzhen wordt Silicon Valley of hardware genoemd. Deze stad is 30 jaar geleden ontstaan uit 15 vissersdorpje met totaal ongeveer 30.000 inwoners. Nu in 2018 is Shenzhen een van de snelste groeiende steden ter wereld, heeft ongeveer 13 miljoen inwoners en is de rijkste stad ter wereld.

Het is met een reden dat China ver voorloopt op het gebied van technologie. Zo hebben ze in de openbare toiletten in de Tempel van het Hemel-park een gezichtsscan opgehangen. Er werd hier zoveel toiletpapier gestolen dat dit de oplossing is geworden. Vreemd maar wel effectief!

Global resource to solve local problems

Een ander onderwerp waar David Li erg enthousiast over was, is de steeds ‘kleiner’ wordende wereld. Het wordt steeds gemakkelijker om de grondstoffen uit verschillende hoeken van de wereld te halen. Zo zijn er Afrikaanse ondernemers die hardware inkopen in China, vervolgens later transporteren naar het Verenigd Koninkrijk en vervolgens laten distribueren naar Afrika om het daar te verkopen.

Het bedrijf Pace Focus is ontstaan door deze wijze van ondernemen, alle hardware wordt niet in Afrika gemaakt maar in China. Vervolgens is de marketing gefocust op Kenia en is het razendsnel een succes geworden.

Deze manier van ondernemen is natuurlijk niet nieuw, maar voor kleinere ondernemers is dit niet de normaalste zaak van de wereld.

Interessante toekomstmogelijkheden

In eerste instantie had ik de indruk dat dit event veel meer gericht was op marketing. Desondanks vond ik het een zeer interessante dag waarbij er veel werd gekeken naar de toekomst en wat voor mogelijkheden de toekomst aanbiedt. Dit spreekt mij enorm aan, ik kan niet wachten tot ons leven weer drastisch begint te veranderen na de komst van een vernuftig stukje technologie dat we vervolgens niet meer kunnen missen!

Net als de Blockchain oplossing van RightShare: deze wordt nog erg weinig toegepast en sommige mensen geloofden er totaal niet in. Maar RightShare is het bewijs dat Blockchain uiteindelijk een grotere rol gaat spelen dan alleen nieuwe emoties zoals FOMO (Fear of Missing Out) te veroorzaken.

 

Zijn jullie ook zo benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen? Laat het ons weten!

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!