Gastcollege Avans Hogeschool Online Marketing

Gastcollege Internetbouwstenen

Je vakkennis delen met mensen, over je passie vertellen: ik doe het graag!
NormGastcollege Online Marketingaal gesproken krijg ik al veel energie als ik een workshop voor klanten geef. Maar vorige maand mocht ik  met een groep studenten mijn passie voor marketing te delen. Op verzoek van Avans Hogeschool gaf ik een gastcollege voor de studenten van Online Marketing.
Een primeur, want het was voor mij de eerste keer dat ik voor een dergelijke groep mocht staan.
Dus was ik wel een beetje zenuwachtig over wat mij te wachten stond….
Gaan ze veel vragen stellen? Hoe past mijn verhaal in hun studie en het blok Online Marketing?
En ook al ken ik het verhaal van binnen en van buiten: net als artiesten voor een optreden is het hebben van een beetje plankenkoorts normaal.
Maar het was nog leuker dan ik van tevoren dacht en zeker voor herhaling vatbaar.

 

Van model naar Online marketingplan

De vraag van Avans was om het hele online marketingplaatje te schetsen voor de studenten. Zij krijgen in het blok Online Marketing kennis van specifieke tools, maar hoe is de onderlinge samenhang tussen de verschillende bouwstenen van internet? Leidraad voor het college dat ik gaf was het model ‘Internetbouwstenen’ dat ik in de afgelopen jaren heb ontwikkeld en dat in de praktijk voor veel klanten al tot resultaat heeft geleid. Zowel in de business to consumermarkt als in de business to businessmarkt. Dit model helpt om inzichtelijk te maken hoe je er online voorstaat en helpt om te ontdekken waar er ruimte is voor groei. Het wordt steeds drukker op internet en daardoor steeds moeilijker voor bedrijven om goed gevonden te worden. Het hebben van een website alleen is niet meer voldoende. Om goed gevonden te worden zijn meer bouwsGastcollege Internetbouwstenentenen nodig.

Ik heb de studenten tijdens het college kennis laten maken met de bouwstenen Techniek, Design, SEO, SEA en autoriteit .
Ook zijn we verder gaan inzoomen op wat deze inhouden.
Vervolgens heb ik laten zien wat het cement is voor deze bouwstenen en hoe ze elkaar beïnvloeden.
In deze tijd waarbij online één van de belangrijkste ingrediënten van marketing is, volstaat het niet meer om maar één of enkele bouwstenen in te zetten. Je zult alle bouwstenen tot een bepaald niveau voor elkaar moeten hebben wil je online resultaat behalen. Wat dat niveau is, is afhankelijk van de product-markt combinatie en de online concurrentie. Daar zul je onderzoek naar moeten doen  en dit kun je meten.

Voor de studenten bleef het niet bij alleen luisteren. Ze hadden als opdracht om een online campagne plan te maken en ik heb ze laten zien hoe ze deze in 7 stappen kunnen opstellen .

Van theorie naar praktijk

Een dag later zit ik weer achter mijn bureau en gaat de theorie van het college weer over in de praktijk van alle dag. Ik merk dat ik het heel leuk heb gevonden om over mijn vak te praten en het is zeker voor herhaling vatbaar.

In elk geval ga ik begin februari 2017 weer een workshop voor bedrijven organiseren, zoals ik ieder kwartaal doe.

Deze workshop geef ik wel voor een kleinere groep bedrijven: maximaal 10.
Ik heb er nu al zin in!

Klaar voor het Avans gastcollege

Frank Spronk

Sinds 1992 werkzaam in marketing en nog steeds gefascineerd door wat de essentie is van een succesvol product. Door internet is de wereld afgelopen jaren erg veranderd en door met die veranderingen mee te gaan en te verdiepen in online marketing blijft het een enorm interessant vak.

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!