Logo Web witte tekst

Online Marketing Strategie en de Internetbouwstenen

 

 

 

 

Online marketing, een groot grijs gebied waar van alles over te vinden is op het internet. De ene goeroe beweerd dit, de andere dat. Maar welke Online Marketing Strategie werkt nu echt?

Nou, laten wij dan ook eens het een en ander beweren.
Bij Impro Marketing hebben wij een bepaalde werkwijze en die werkt, echt!

Wij hanteren het door Frank Spronk ontwikkelde Internetbouwstenen model.

Wat is het internetbouwstenen model?

Het is een model waarbij alle elementen van online marketing worden belicht. Voor ons een goed model om te kijken of we overal wel genoeg aandacht aan besteden. Daarnaast biedt het model ons een basis voor de Online Marketing Strategie. Alle bouwstenen hangen sterk met elkaar samen en spelen een rol in de ranking van de website. Om ervoor te zorgen dat als goed samenwerkt is het van belang om het een en ander goed voor je te hebben.

  • Welke boodschap wil je communiceren?
  • Hoe communiceer je met de klant?
  • Wat is je doel van de website?

Vragen die je voor jezelf moet beantwoorden om de Online Marketing Strategie duidelijk te krijgen die voor jou van toepassing is. Zodra dat duidelijk is, kun je invulling gaan geven aan de internetbouwstenen.

Er wordt vaak gedacht: “Als we adverteren komt er wel verkeer  binnen”. Dat klopt, maar wat is de waarde van dit verkeer of beter gezegd wat is de waarde van de website voor dit verkeer. Want daar draait het om, de klant waarde bieden. Dus voordat er geadverteerd wordt, moet er ook gekeken worden naar de rest van de internetbouwstenen.

Wat zijn de internetbouwstenen?

  1. SEO
  2. SEA
  3. Techniek
  4. Design
  5. Autoriteit
  6. Impro Marketing

 

SEO als internetbouwsteen

Search engine optimization is natuurlijk een enorm onderdeel en hier valt veel over te zeggen. Het is ook één van de belangrijkste onderdelen om goed gevonden te worden. De mate van werk hangt af van het aantal pagina’s.

Heb je een website met enorm veel pagina’s? Bepaal dan voor jezelf welke pagina’s het meest belangrijk zijn.

Maar naast het optimaliseren van de content(inhoud) is het ook van groot belang om een duidelijke structuur op je website te hebben en relevant te zijn voor de gebruikers van Google.

Meer online marketing tips? Bekijk de 4 online marketing tips!

SEA als internetbouwsteen

Om ervoor te zorgen dat je advertenties goed presteren en dat je kwaliteitsscores in orde zijn, moet er gekeken worden naar het eerste internetbouwsteen.

Veel maken de fout om zomaar te beginnen met een campagne, deze fout heb ik zelf ook gemaakt. Ik had een kleine webshop, ik werd gebeld door Google. “Sander je zit in een zeer interessante markt, er zijn wel  9.000 zoekopdrachten per maand naar riemen.”

Ik dacht: “Zo, ik moet aan de slag met SEA en deze klanten binnen slepen.” Ik ging aan de slag en had al gauw een campagne staan. De beste man van Google adviseerde dat ik een budget van €60,- per dag moest instellen. De 19-jarige Sander luisterde braaf en ging een week lang adverteren met €60,- per dag. Vervolgens 0 klanten en wel een hoop klikken. Een hoop verkeer maar schijnbaar bood ik niet wat de bezoeker zocht. Ik zag mijn hard verdiende euro’s door het putje gaan!

“Wat is de waarde van dit verkeer of beter gezegd wat is de waarde van de website voor dit verkeer.”

Wat deed ik fout?

Eigenlijk vrijwel alles, maar dit was een leermoment. Een half jaar later ging ik aan de slag bij Impro Marketing en kreeg het steeds beter onder de knie. Ik ging het opnieuw proberen en er werd vrijwel dagelijks een conversie gerealiseerd, tegen een budget van €10,- per dag.

Wat had ik geleerd?

  • Structuur brengen in de campagnes
  • Relevantie
  • Anticiperen
  • Samenhang tussen website en campagnes
  • Optimaliseren van de campagnes

Waarom werkte de eerste keer adverteren niet?

Zomaar op wat zoekwoorden bieden en een campagne opzetten is niet genoeg. Google kijkt namelijk naar de bestemmingspagina en de advertentiegroep. Welke zoekwoorden zitten er in de advertentiegroep en komen deze terug in de advertentietekst en op de bestemmingspagina.

Hoe beter deze 3 factoren op elkaar zijn afgestemd, des te hoger de kwaliteitsscore is. Nou komt het mooie, hoe hoger deze kwaliteitsscore is, hoe hoger de gemiddelde positie is van de advertentie.

Binnen Google Ads zit namelijk een veilingsysteem, je doet een bepaald bod op een zoekwoord. Dan kan je het hoogste bod hebben, maar dat betekent niet per se dat de advertentie ook meteen de hoogste positie krijgt. Google neemt namelijk ook de kwaliteitsscore mee.

Tenslotte kwam mijn manier van adverteren niet overeen met mijn doel, ik wou verkopen genereren. Maar ik had zo’n ruime campagne draaien dat ik vooral verkeer aantrok dat nog niet zover was in het aankoopproces.

Wil jij een campagne draaien in Google Ads, doe het dan meteen goed en neem contact op!

Techniek als internetbouwsteen

Je komt op een website en het duurt erg lang voordat deze is geladen, erg vervelend. Wat ook vaak gebeurt, een website laden op je telefoon en de website is niet responsive. Je verlaat meteen de website en gaat door zoeken naar een goed werkende website.

Dit heeft te maken met techniek en PageSpeed en responsiveness zijn belangrijke onderdelen. Al onze websites zijn responsive, zodat iedere gebruiker de website goed kan gebruiken.

Vaak zien we in de B2B een stuk minder mobiel verkeer. Maar zelfs in de B2B markt begint het mobiel verkeer toe te nemen. En tenslotte is het zo dat Google zijn zoekresultaten gaat baseren op Mobile.

Design als internetbouwsteen

Design is ook een onderdeel wat erg belangrijk is voor een website. Iedereen let er op, ook jij! Wanneer een website er slecht uit ziet, vertrouw je het al gauw niet. Vervolgens verlaat je de website en ga je op zoek naar een andere website die er wel beter uit ziet.

Ook speelt het design een grote rol in de Online Marketing Strategie, het is namelijk van groot belang welke uitstraling je website krijgt. Als jij je wilt positioneren als een lokale schoenmaker uit Tilburg kun je daar goed rekening mee houden in het design.

Maar er zijn nog meer aspecten die belangrijk zijn, zo kunnen details ook enorm belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de kleur of vorm van een button.

Als wij een website maken kijken we samen met klant naar het doel van de website en de huisstijl van het bedrijf. Vervolgens gaan we een theme kiezen die goed past bij zowel het doel als de huisstijl. De volgende stap is om dan onze designer zijn gang te laten gaan, die met zijn creatieve blik en kunde de website gaat vormgeven.

Wil je ook een website laten maken? Neem dan contact met ons op en begin goed!

Autoriteit als internetbouwsteen

Autoriteit is hetzelfde als een reputatie, op basis van aanbevelingen en doorverwijzingen stijgt de reputatie. Hetzelfde geldt met autoriteit, de website die door andere websites wordt aanbevolen en een doorverwijzing naar een pagina heeft. Zal door Google worden gezien door een autoriteit.

Links zijn dus een belangrijke factor om je autoriteit te verbeteren. Maar hoe krijg je links van andere websites?

Hier zijn verschillende manieren voor, bijvoorbeeld:

Vervolgens zijn er aspecten waar je op moet letten, want welke links wil je?

Na de Pinguin update van Google wordt er goed naar de aard van de link gekeken. Dit omdat er veel technieken waren/zijn, die kunstmatige links naar de website maakt.

Je moet er nu voor zorgen dat het linkprofiel van je website natuurlijk is. Dat betekent eerlijke en relevante websites die naar jouw website linken. Maar ook de snelheid waarop de links zijn verkregen en bijvoorbeeld de variatie in de anchor tekst.

Impro Marketing als internetbouwsteen

Last but certainly not least, Impro Marketing als internetbouwsteen. Het is natuurlijk logisch dat het laatste ingrediënt voor dit recept Impro Marketing is. Wij hebben kennis en kunde in huis die op het internet niet te vinden is.

 

Wat wij doen met onze klanten is dat we samenwerken in plaats van voor ze werken. Online marketing is een onderdeel van jou business. Daarnaast wordt internet steeds meer geïntegreerd in de samenleving. Ook jouw bedrijf zal dus te maken krijgen met digitalisering.

Online Marketing Strategie

Samen met het internetbouwstenen model kun jij aan de slag om jouw Online Marketing Strategie te bepalen en invulling te geven. Deze strategie is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde, wat wel hetzelfde is, is de manier waarop Google naar de website kijkt.

Wil jij meer leren over online marketing strategie en wil jij samenwerken met ons? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Liever eerst nog wat informatie lezen op het internet? Neem dan eens een kijkje in ons blog. Wellicht kunnen wij je nog iets leren.