SEO trends voor 2016

De tijd vliegt voorbij, het jaar 2015 is alweer bijna afgelopen en 2016 staat voor de deur. Deze periode aan het einde van het jaar is altijd een mooi moment om terug te kijken, maar vooral ook om vooruit te kijken. Zo ook bij Impro Marketing, waar we terugkijken op een leuk en succesvol jaar. Maar liever nog kijken we vooruit, naar de plannen voor 2016.

Één van de onderwerpen waar wij ons mee bezig houden is SEO (Search Engine Optimization), ook wel zoekmachineoptimalisatie. Naast techniek & design, SEA en autoriteit is dit één van de internetbouwstenen voor een goed vindbare website. In de online marketing branche is het erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen die plaatsvinden. Wanneer wij vooruitkijken naar 2016 kijken we dus ook naar wat er komen gaat op het gebied van SEO, SEA, autoriteit en techniek & design. Vandaag delen we met jullie de trends voor 2016 op het gebied van SEO. Deze trends zijn gebaseerd op een artikel dat is geschreven naar aanleiding van twee grote SEO conferenties in Amerika.

Een hogere positie in Google zorgt niet altijd voor meer organische clicks

De eerste trend is meteen erg opvallend: een hogere positie in Google betekent niet meer dat je meer organische clicks zult krijgen. Elementen zoals betaalde advertenties leiden de aandacht af van de hoogste organische zoekresultaten. Wat betekent dit voor zoekmachineoptimalisatie?

  1. Voordat je tijd en moeite investeert in het optimaliseren voor een bepaald zoekwoord, loont het om eerst de pagina met zoekresultaten te bekijken. Bekijk of er elementen zijn die de aandacht, en daardoor de clicks, afleiden van de organische zoekresultaten. Op deze manier krijg je een beter beeld van de potentie van een zoekwoord.
  2. Naast het zorgen voor een hogere score, kun je ook aandacht besteden aan de extra mogelijkheden die de zoekresultaten pagina biedt. Kun je zorgen dat je zelf ook aanwezig bent in de elementen die extra mogelijkheden geven voor clicks?

Rich answers: een kans of een bedreiging?

De tweede trend gaat over de zogenaamde “rich answers” van Google. Dit zijn informatieve teksten van een website die als antwoord/oplossing worden gegeven wanneer je bijvoorbeeld een vraag ingeeft in de zoekbalk. Deze resultaten worden steeds meer getoond. Dit kan een kans zijn voor informatieve websites van hoge kwaliteit, maar ook een bedreiging voor websites die informatie bevatten over publieke data. De CTR (Click-through-rate) voor deze rich answers is twee keer beter dan die van het hoogste organische zoekresultaat. Om in deze “rich answers” te worden weergegeven is het belangrijk om op je website antwoord te geven op vragen die mensen vaak stellen in jouw niche. Daarbij moet ook de vraag zelf worden gesteld op je website en direct daarna het antwoord worden gegeven.

PagespeedDe laadsnelheid van een pagina wordt steeds belangrijker

De snelheid waarmee een pagina wordt geladen, ook wel de “page speed”, wordt steeds belangrijker. Wanneer de pagina’s op je website snel laden, zorgt dit voor een hogere waardering door Google en meer pagina’s die zullen worden geïndexeerd door Google. Daarnaast is het natuurlijk erg belangrijk voor de gebruikerservaring. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de bezoekers een website verlaat als het laden langer duurt dan drie seconde.

Organisch verkeer in kaart brengen wordt steeds moeilijker

De vierde trend gaat over een verschijnsel dat het moeilijker maakt om in Google Analytics te zien waar het directe verkeer vandaan komt. Het schijnt namelijk zo te zijn dat wanneer Google niet weet waar een bezoeker vandaan komt, dit bezoek dan wordt vastgelegd als direct verkeer. Hierdoor wordt je rapport in Google Analytics minder precies omdat je niet weet of de groei echt voortkomt uit direct verkeer, of dat het eigenlijk uit organisch, verwijzend, sociaal of mobiel verkeer voortkomt. Er zijn verschillende situaties waarin Google niet weet waar een bezoeker vandaan komt, bijvoorbeeld als deze via Google afbeeldingen naar de website komt of via links in applicaties.

Zoekwoorden zijn nog steeds de basis, maar Google bekijkt ze anders

De vijfde trend gaat over zoekwoorden. Al een lange tijd zijn zoekwoorden erg belangrijk voor SEO en dit blijft ook in 2016 zo. Ook al zijn de algoritmes van zoekmachines steeds ingewikkelder geworden, zoekwoorden moeten nog altijd de basis zijn voor je campagnes. De Google update Hummingbird verschuift alleen de focus van losse zoekwoorden naar groepen van termen en synoniemen als zoektermen.

Link penalty’s wil je liever voorkomen, maar zijn indien nodig te verwijderen

Het is nog altijd belangrijk om te voorkomen dat je website een “link penalty” krijgt. Het is erg moeilijk om deze weer te verwijderen, maar het is wel mogelijk.

Bezoekersgedrag gaat van invloed zijn op de waardering door Google

De laatste trend gaat over het gedrag van de bezoeker. Dit is tot op heden geen onderdeel wat invloed heeft op de waardering door Google, maar dit zal in de toekomst zeker wel het geval zijn. Bijvoorbeeld de tijd die iemand op je website doorbrengt zal van belang worden; hoe langer de bezoekers blijven, hoe beter.

Mobielvriendelijk

Naast deze trends zijn er nog een aantal trends, die ook erg belangrijk zijn in onze ogen.

  • Je website moet mobielvriendelijk zijn, het aantal zoekopdrachten via smartphones en tablet neemt namelijk sterk toe.
  • Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van gesproken zoekopdrachten. Deze bestaan vaker uit vragen in plaats van zoekwoorden.
  • Beveiligde websites worden in de toekomst steeds belangrijker en gaan een streepje voor krijgen op niet beveiligde websites.

Al deze trends bieden genoeg informatie om mee aan de slag te gaan. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het beter vindbaar maken van je website? Doe de gratis webcheck en kom erachter wat Impro Marketing voor je kan betekenen.

Frank Spronk

Sinds 1992 werkzaam in marketing en nog steeds gefascineerd door wat de essentie is van een succesvol product. Door internet is de wereld afgelopen jaren erg veranderd en door met die veranderingen mee te gaan en te verdiepen in online marketing blijft het een enorm interessant vak.

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!