TIP van de maand april

Practise what you preach

Zelf ook doen wat je tegen anderen vertelt dat zij zouden moeten doen.
In het Nederlands is het een hele volzin terwijl het in het Engels kort en krachtig is.
De boodschap is helder en duidelijk, maar waarom is het in de praktijk zo moeilijk?

Als voorbeeld gebruik ik mijn eigen website als visitekaartje van mijn bedrijf, deze komt schreeuwend aandacht te kort en zal daarom geen goede posities gaan opbouwen. Ik vertel al mijn klanten dat ze regelmatig actief nieuwe informatie op hun website moeten zetten maar aan mijn eigen site is al 4 maanden niets meer aan gebeurd. Geen blog, geen nieuwe pagina’s  en nog geen handvol tweets….
Tijd om de blik eens naar binnen te richten en mijzelf de vraag te stellen waarom niet?

Geen tijd, klanten eerst

Dat is mijn eerste reactie, het is zo druk met projecten van klanten dat dit altijd voorgaat.

Maar klopt dit wel?
Wat nou als ineens alle klanten roepen ‘houdoe en bedankt’ en er geen werk meer is? Dat gaat niet gebeuren maar de vraag is doe ik mijn klanten een plezier door te zorgen dat zij altijd voorgaan?

Nee, een klant is veel meer gebaat bij een stabiele partner, een partner die genoeg werk heeft en volgend jaar nog bestaat om samen verder te bouwen en te groeien.

Het is daarom verstandig om een balans te vinden tussen klantprojecten en de eigen bedrijfsontwikkeling.

Teveel werk, nog zoveel te doen

Mijn tweede reactie is; ja maar er is nog zoveel ander werk, administratie, bijscholing, productontwikkeling of het uitdiepen van een nieuwe tool.

Klopt, en dat zal er altijd zijn in het leven van een ondernemer. Er is geen break en er komt geen break want stilstaan is niet de aard van ondernemen. Ondernemen is een werkwoord en suggereert actie, beweging, iets doen.

Maar je kunt natuurlijk wel zelf bepalen welke werkzaamheden prioriteit hebben.
Toch betrap ik mijzelf erop dat ik liever kies om andere werkzaamheden eerder uit te voeren dan werken aan mijn bedrijfsontwikkeling, waarom?

Omdat bedrijfsontwikkeling op korte termijn geen geld oplevert of de To Do lijst korter maakt en daarmee de druk van de ketel haalt.
Sterker nog, bedrijfsontwikkeling kost veel tijd en zal niet meteen  effectief zijn, het is een kwestie van leren wat werkt. En dat leerproces doe je door 10 dingen te doen waarvan er 1 of 2 blijken te werken.

Als het resultaat niet direct komt werkt dit demotiverend. Eén van de kwaliteiten van een ondernemer is doorzettingsvermogen. Hoe kan ik dit doorzettingsvermogen tot mijn kracht maken voor bedrijfsontwikkeling?

PrioriTIJD, een nieuw woord voor een nieuw begin

Ik heb het woord net bedacht, ik moet iets hebben om vanaf nu deze ‘les’ en permanente plek te geven in mijn agenda. Ik noem dit vanaf nu prioriTIJD, tijd die eerst benut moet worden aan de ontwikkeling van het bedrijf voordat er aan klantprojecten of andere zaken wordt gewerkt.
Ik ga het woord Googlen en zie meteen dat er al een managementboek is met dezelfde titel.
Dat bevestigt mij dat ik wel goed zit, ik ben niet de eerste en zeker niet de laatste die met TIJD worstelt.

OK, tijd voor een nieuw begin, terug naar de basis, waarom ben ik ook alweer ondernemer geworden?

5 jaar geleden is mijn onderneming begonnen en mijn onderneming zit nu heel anders in elkaar als oorspronkelijk de bedoeling was. Maar mijn droom is nog niet veranderd, ik wil nog steeds een geldmachientje ontwikkelen waar tijd en geld in gaat en meer geld uitkomt. Daarmee krijg ik tijd om andere dingen te doen die ik graag aan mijn familie en vrienden wil besteden, eventueel zelfs om anderen te kunnen helpen.

Maar als ik nu de balans op maak dan zie ik een 60 tot 70-urige werkweek met juist minder tijd.
En dan moet ik ook nog MEER tijd gaan besteden aan bedrijfsontwikkeling? Are you nuts?

PrioriTIJD in de praktijk

We zijn weer terug bij de titel, hoe geef ik invulling aan prioriTIJD in practise?

Gewoon doen.

Zo simpel als de Engelse stelling is, zo simpel is ook de oplossing. Ik vergelijk het met stoppen met roken. Iedereen zegt dat het heel moeilijk is maar 11 jaar geleden ben ik ook      ineens gestopt met roken. Gewoon doen.

OK tough guy, hoe dan?

Ik ga prioriTIJD als onderdeel toevoegen aan mijn To Do lijst en dit keer helemaal als eerste, en niet ergens weggemoffeld.

Ik reserveer 2 uur per week op een tijdstip wat ik normaal aan een klant zou hebben besteedt. Dus niet in de avonduren of in de weekenden maar gewoon op prime time.

Ik maak een plan voor bedrijfsontwikkeling, wat is mijn doel, hoe ga ik het doen, met welke tools en hoe ga ik de voortgang meten.

En als laatste, ik schrijf er een stuk over, publiceer dit in het openbaar als stok achter de deur om mijn belofte ook waar te maken. Ik zal op www.impromarketing.nl een update geven wat de voortgang is.

Wie volgt met het maken van prioriTIJD?

Labels:, ,

Frank Spronk

Sinds 1992 werkzaam in marketing en nog steeds gefascineerd door wat de essentie is van een succesvol product. Door internet is de wereld afgelopen jaren erg veranderd en door met die veranderingen mee te gaan en te verdiepen in online marketing blijft het een enorm interessant vak.

Reacties (1)

  • Avatar

    admin

    |

    Zoals beloofd zou ik nog terugkomen met mijn ervaring over prioriTIJD.
    Het werkt, sterker nog, het werkt zo goed dat het misschien wel het beginpunt is geworden van grote veranderingen.
    Door structureel meer tijd aan het bedrijf te besteden, ben ik ook daarbuiten meer gaan nadenken over de toekomst. De prioriTIJD gebruik ik nu ook de veranderingen voor de toekomst ook echt vorm te gaan geven.

    Heb jij ook dit soort ervaringen?
    Reageer en laat het weten!

Reacties zijn gesloten

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!