TIP van de maand mei

Inspiratie door ontmoetingen

Regelmatig ontmoet ik mensen die ik bewonder om hun ondernemerschap en visie.
Zo had ik een een paar weken terug week een afspraak met iemand die ik vrij oppervlakkig ken van een handvol gesprekken waarbij er wel een klik was op gebied van marketing.Dit keer ben ik bij hem op bezoek geweest in zijn nieuwe bedrijfspand om een nieuwe actie af te spreken.

Je kunt pas vermenigvuldigen als je kunt delen

Zijn nieuwe bedrijfspand deelt hij samen met een zestal andere ondernemers zodat ze samen één concept vormen en tegelijkertijd ook de huur en andere zaken samen delen.
Zelf was hij op zoek naar grotere bedrijfsruimte voor zijn eigen activiteiten maar zag op tegen de flinke maandelijkse vaste kosten. Daarop heeft hij een concept bedacht in het verlengde van zijn bedrijfsvoering waarbij hij andere ondernemers kon betrekken en daarmee kon hij al snel medehuurders vinden.
Zijn motto daarbij is dat je pas kunt vermenigvuldigen als je kunt delen.

Dit is een interessante gedachte, in een tijd dat de kredietcrisis bijna is afgelopen maar zeker zijn sporen heeft nagelaten. Kijk bijvoorbeeld naar het retail landschap dat in vijf jaar tijd volledig is veranderd en grotendeels verschoven is naar online. Bedrijven zouden daar graag op inspelen door te veranderen, maar veranderen kan niet altijd in de richting die je zou willen. Zo is een online winkel een zeer verschillende operatie van een fysieke winkel. Even een online webshop beginnen is dan ook niet de oplossing om de verschuiving tegen te gaan of om weer te kunnen groeien. Dit omdat met 60.000 online winkels wij in Nederland nu meer dan genoeg aanbod hebben en een nieuwkomer op internet slechts een kleine kans van slagen heeft.

Groeien door niet alleen te doen wat je al deed

Groei zat in het verleden vaak in uitbreiding, meer filialen, groter assortiment, meer adverteren enz. Dit model heeft nu voor veel bedrijven geen nut meer omdat de grenzen al bereikt zijn. Waar kan dan wel groei vandaan komen?

Uitgangspunt van ieder bedrijf zou moeten zijn de klant. En juist die klant is in zijn of haar gedrag en de aankoopkanalen die gebruikt worden sterk veranderd. En die verandering houdt ook niet meer op. Door internet is de toegang tot informatie op grote schaal mogelijk en nieuwe dingen bereiken mensen veel sneller. Daardoor verandert het gedrag nu voortdurend en sneller.

Hoe kun je op de verandering inspelen maar nog beter hoe kun je daar van profiteren?
Om te beginnen moet je de kunst van loslaten eigen maken, niet vasthouden aan wat is.
Daarna zul je een radar moeten ontwikkelen, voelsprieten bij opinieleiders, early adapters, trendzetters en simpelweg het dagelijks nieuws om te kunnen zien wat er anders gaat worden.

Als laatste zul je je af moeten vragen, heb ik zelf de capaciteit en kennis om het initiatief te nemen voor die verandering of moet ik op zoek naar een partner die de capaciteit en kennis heeft?
Het antwoord zal vaak het laatste zijn.

Samenwerken als sleutel voor groei

Iets inkopen kan iedereen. Een kopieer apparaat of de diensten van een accountant. Capaciteit en kennis inkopen om een verandering door te kunnen voeren kan ook.
Mijn ervaring is dat dit niet altijd het gewenste resultaat oplevert omdat wat je inkoopt toch niet helemaal aansluit bij hoe de verandering zou moeten zijn.
Dit heeft niet met onkunde of onwil te maken maar het simpele feit dat de doelstelling namelijk de klant helpen in dit geval niet op dezelfde persoon is gericht.

Pas als je kennis van jouw klant kunt delen met diegene die jou kan helpen met de verandering, kun je samen tot een goede oplossing komen.
Komende jaren zal dit de basis zijn van succesvolle samenwerkingen die groei op zullen leveren.
Zelf vind ik het een hele goede ontwikkeling omdat je dan bezig bent met de ontwikkeling van een relatie op lange termijn.
Dan ontstaat er ook ruimte om met belangrijke zaken zoals duurzaamheid en het milieu rekening te houden.
Want in onze huidige maatschappij van snelle winsten en ondiepe relaties is daar amper ruimte voor geweest.

En als laatste het menselijke aspect, het is gewoon leuk om samen te kunnen groeien en stappen te kunnen zetten.

Wil je met mij een keer over groei praten?
Bel me voor een kopje koffie op 06-1278 4901.

Frank Spronk

Sinds 1992 werkzaam in marketing en nog steeds gefascineerd door wat de essentie is van een succesvol product. Door internet is de wereld afgelopen jaren erg veranderd en door met die veranderingen mee te gaan en te verdiepen in online marketing blijft het een enorm interessant vak.

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!