Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Goed gevonden worden in Google hangt samen met een aantal onderdelen. Het zoekwoorden onderzoek is hét fundament Meer klanten vinden door online marketingwaarop jij al jouw volgende onderdelen indeelt, het is dus een belangrijk onderdeel van je SEO. Het zoekwoordonderzoek geeft inzicht in de woorden waarop jij gevonden wilt worden. En daarmee is dit de kortste weg naar jouw klant.

 

Wat wordt er behandeld in deze blog?

Wat is een zoekwoordenonderzoek nu precies?

De naam verklapt het al; het is een onderzoek naar de woorden die jouw klant gebruikt wanneer hij of zij zoekt naar producten of diensten die jij met jouw bedrijf aanbiedt. Je krijgt met dit onderzoek een goed beeld van de woorden die het meest belangrijk voor jou zijn.

Denk daarbij ook aan het zoekvolume of de concurrentie in jouw markt. Want je kunt wel willen scoren op een woord wat jouw product of dienst goed omschrijft, maar als het zoekvolume enorm laag is of de concurrentie juist enorm hoog?

Dan moet je toch echt andere woorden op je website laten terugkomen om hoger in Google te scoren. Welke woorden geschikt zijn voor jouw website breng je in kaart met het zoekwoordenonderzoek.

Welke soort zoekwoorden, oftewel keywords zijn er?

Keywords is niets anders dan de Engelse benaming voor zoekwoorden. Kies dus zelf welk woord jij liever gebruikt. Er is een onderscheid tussen ‘shorttail’ en ‘longtail’ zoekwoorden.

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden in de breedste vorm van het woord. Denk aan ‘stofzuiger’ of ‘zonnebril’. Deze zoekopdrachten bestaan toch vaker uit meerdere woorden dan alleen stofzuiger, zoals ‘stofzuiger kopen’.

Als jij jouw website optimaliseert op een shorttail zoekwoord, is de kans groot dat je hoge concurrentie hebt. Daarnaast richt jij je op een te breed publiek. Hierdoor kost het veel tijd en energie om überhaupt met deze zoekwoorden te presteren.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

De longtail zoekwoorden zijn specifieke zoektermen. Op de zoekterm ‘stofzuiger met afneembaar opzetstuk’ zit een lager zoekvolume. Niet schrikken, dat is juist goed. Ik leg het uit.

Longtail zoekwoorden zijn veel gerichter dan de shorttail zoekwoorden. Hierdoor is het longtail zoekwoord relevanter voor een kleiner aantal zoekopdrachten. Uiteindelijk scoor je dus hoger bij deze zoekopdrachten dan wanneer je je alleen richt op shorttail zoekwoorden.

Het zoekwoord ‘stofzuiger’ geeft ongeveer 17.000.000 resultaten. *
Het zoekwoord ‘Dyson V8 Absolute 2-1in-1 steelstofzuiger geeft ongeveer 14.800 resultaten.*
*Dit zijn het aantal resultaten bij de zoekopdracht op de zoekresultatenpagina.

Degene die de specifieke zoektermen invoert zijn vaak ook verder in het aankoopproces. Dit is wat je wilt. Deze groep is dus aantrekkelijk verkeer en nog steeds groot in aantal.Het is daarom belangrijk om ook de focus te leggen op longtail zoekwoorden en hier een goede selectie van te maken. Het vermindert je concurrentie én je bereikt consumenten die al een paar stappen verder zijn in het aankoopproces.

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Het begint allemaal bij jouw doelgroep. Je hebt zelf al een aantal woorden in je hoofd waarop je gevonden wilt worden. Verplaats jezelf ook in jouw doelgroep, op welke woorden zoeken zij? In mijn voorbeeld ga ik verder met de stofzuiger webshop. Bied jij verschillende soorten stofzuigers aan, dan wil je op al die soorten goed gevonden worden. Maar hoe achterhaal je nou welke zoekwoorden de consument, oftewel jouw doelgroep gebruikt?

Welke tools gebruik je bij een zoekwoordenonderzoek?

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google AdWords
    • Zoekwoordplanner
  • Google Trends
  • Bing Webmaster
  • Concurrentie
  • Ubersuggest

Naast tools kun je ook gebruik maken van jouw omgeving. Vraag het aan vrienden, je familie en kennissen hoe zij op zoek gaan naar in dit geval een stofzuiger. Beter nog, vraag het je klanten die al eerder een bestelling hebben gedaan.

Uiteindelijk heb je een aantal keywords verzameld:

  • Stofzuiger
  • Robotstofzuiger
  • Bouwstofzuiger
  • Steelstofzuiger
  • Stofzuigerzakken
  • Goedkope stofzuigers
  • Kruimeldief
  • Samsung stofzuiger
  • Dyson stofzuiger
  • Bosch stofzuiger

Dan zijn er nog een aantal andere manieren om zoekwoorden te verzamelen. Maak eens gebruik van Google Suggest. Wanneer je iets intypt bij Google krijg je vaak suggesties onder de zoekbalk te zien.

Daarnaast staat onderaan de zoekresultatenpagina nog meer gerelateerde zoekopdrachten.

Nu zie je dat je al een hoop suggesties hebt. Maar bij stofzuigers blijkt het al gauw om een specifiek type stofzuiger te gaan. Gelukkig zijn er nog meer tools die jou helpen. Deze tool is helemaal gratis en kan door iedereen worden gebruikt ⇒ Google Trends

Deze tool vertelt ons al wat meer over de relevantie van een zoekwoord. Zo is te zien dat de steelstofzuiger steeds populairder is geworden.

Google Trends

In de rijen naast de landkaarten worden populaire onderwerpen aangegeven. Hier wordt op het moment veel naar gezocht. Dit kun je ook nog veranderen in stijgende onderwerpen, zo krijg je inzicht in de sterkst groeiende zoekopdrachten.

Zoekwoordplanner

Om in kaart te brengen hoeveel concurrentie en zoekvolume een zoekwoord heeft, kun je Google zoekwoordenplanner gebruiken. De zoekwoordplanner geeft je de volgende informatie.

Zoekwoordplanner Google AdWords

Google Zoekwoordplanner AdWords

In de tool zie je bovenaan de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten die betrekking hebben tot stofzuigers, in juli zo’n 200.000 zoekopdrachten. Daaronder zie je de zoekwoorden, met daarnaast:

  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten
  • Concurrentie
  • Voorgesteld bod

Allereerst geeft deze tool hartstikke veel varianten die consumenten gebruiken en kun je de lijst zoekwoorden uitbreiden.

Daarnaast krijg je ook een goed beeld van de meest belangrijke zoekwoorden, omdat er wordt aangegeven wat het concurrentie niveau is en de maandelijkse zoekopdrachten. Het voorgesteld bod is voor AdWords advertenties, waarbij ze adviseren dit te bieden op het betreffende zoekwoord voor een eerste pagina advertentie.

Heb je momenteel geen lopende campagnes in Google Adwords, dan zijn de inzichten met de Google Zoekwoordplanner minder specifiek. Zo wordt bij sommige zoekwoorden geen gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten meer weergegeven, maar zie je alleen een schatting. Dat ziet er zo uit:

Lopende campagnes:
ZoekwoordGem. maandelijkse zoekopdrachtenConcurrentie
Robot stofzuiger4.400Hoog
Automatische stofzuiger880Hoog
Zonder lopende campagnes:
ZoekwoordGem. maandelijkse zoekopdrachtenConcurrentie
Robot stofzuiger1K – 10K
Automatische stofzuiger100 – 1KHoog

Op deze manier krijg je een vertekend beeld en heb je niet echt een idee hoeveel er werkelijk wordt gezocht op deze zoekwoorden. Wél krijg je een schattig die je aan kunt houden maar en AdWords campagne kan zoveel kosten als dat jij zelf wilt.

Hulp nodig bij het opzetten van een AdWords campagne? Neem contact met ons op! 

Welke rol speelt Rankbrain?

Door de komst van Rankbrain gaat Google de zoekwoorden meer in onderwerpen plaatsen.  Zo weet Rankbrain dat robotstofzuigers ook een stofzuiger is, of dat een stofzuigerzak een onderdeel is van een stofzuiger. Rankbrain is zelflerend en zal dus ook patronen leren in zoekopdrachten. Aan de hand van de zoekopdracht kan Rankbrain bepalen wat het doel is van de zoekopdracht, is dat informatie halen, een product aanschaffen of een locatie vinden.

Ten slotte wordt het ook steeds belangrijker om zelf bij te houden welke posities jouw zoekwoorden hebben en belangrijk zijn voor jouw website. Ook hier heb je een heel goed programma voor. Hier kun je ook gratis gebruik van maken. Ranktracker van SEOPowerSuite.

Heb je toch nog moeite met het doen van een zoekwoordenonderzoek? Schrijf je in voor de Masterclass van 15 november!

Blijf op de hoogte van de blogs.

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!