Overleven in het online marketing oerwoud op internet

Help mijn website doet niks!

Op een dag is het zover, je bent de eigenaar van een prachtige website, helemaal naar je zin en van deze tijd.
Vol spanning kijk je naar jouw Google Analytics statistieken om te zien hoe de bezoekers naar jouw website toekomen.
Want je hebt iedereen verteld dat jouw mooie website in de lucht is.
En toch blijft het stil…

Na een paar dagen bekruipt je het gevoel dat er iets niet goed gaat en je slaat aan het Googlen.
Dat is het moment dat je verdwaald.

Wat wordt er veel over internet marketing geschreven…

Als er een vakgebied is dat de laatste jaren enorm veranderd is en blijft veranderen dan is dat wel internet marketing.
Door die veranderingen en het pas recent beschikbaar zijn van opleidingen is de vraag naar kennis groot.
Aan de andere kant zijn er heel veel specialisten en internet goeroe’s opgestaan die met alle plezier ‘gratis’ hun kennis delen en hun mening spuien.

In de afgelopen 10 jaar ben ik mij gaan verdiepen in al deze publicaties en websites in binnen en buitenland en mijn mening is dat er een enorm oerwoud is ontstaan.
En in een oerwoud is het moeilijk om je weg te vinden.
Want hoe bepaal je of de informatie die je leest wel klopt?

Er wordt heel veel achter elkaar aangepraat (copy/paste) waardoor het al snel lijkt dat een onderwerp ‘klopt’ omdat je dit op zoveel plaatsen tegenkomt.
Ook wordt er vaak verwezen naar onderzoeken en of praktijk voorbeelden.
Maar bij nader onderzoek hebben deze vaak betrekking op veelal de Amerikaanse markt die niet altijd relevant zijn voor Nederland of is het onderzoek uitgevoerd door een bureau dat zelf duidelijk een doel heeft met de uitkomst van het onderzoek.

Om hierin een weg te vinden heb je een kompas nodig.

De vier bouwstenen van internet

Zoals een kompas kan werken met 2 magnetische polen, bestaat de basis van een internetsite uit 4 bouwstenen.

https://www.impromarketing.nl//wp-content/uploads/2014/10/De-4-bouwstenen-van-online-marketing.png

Voor iedereen die niet weet wat bovenstaande termen betekenen een korte omschrijving:

– Techniek & design: hoe ziet je website eruit, is die gebruiksvriendelijk en kunnen robots van zoekmachine de site goed doorzoeken

– Autoriteit: andere websites die een link naar jouw website geplaatste hebben omdat jij een autoriteit in jouw vak bent

– SEO: jouw website is zo optimaal mogelijk ingericht en de inhoud is aangepast voor de resultaten van zoekmachines

– SEA: betaald adverteren op internet

Maar het kompas is nog niet klaar. Een kompas is een meetinstrument dus wij moeten ook gaan meten.
Google Analytics is een mooie tool om te meten, tenminste als deze code is ingebouwd in jouw site en je al beschikt over bezoekdata.
En in Google analytics kun je de ‘polen’ vinden, dit zijn de verschillende kanalen waardoor bezoekers naar jouw site komen.
Google heeft er standaard 8 in zitten, maar wij hebben dat vereenvoudigd en gegroepeerd in een model met 4 kanalen.
De reden daarvoor is dat het kompas eenvoudig in elkaar moet zitten om richting te kunnen geven aan wat moet gebeuren.
Uit ervaring in gesprekken met onze klanten, waarbij internet geen core business is, weten we dat dit al moeilijk genoeg is zonder uit te weiden over wat er allemaal mogelijk is.

Bepaal jouw focus voor online marketing

Als je eenmaal met behulp van Google Analytics de gegevens van de kanalen hebt achterhaalt, is het makkelijk om te zien waar de gaten zitten of waar minder gepresteerd wordt.
Bij die kanalen hoort één van de 4 bouwstenen als richting om aan te gaan werken.

De stappen daarna om echt de weg te vinden en op pad te gaan zijn:

– meten
– provoceren
– ontwerpen
– uitvoeren

Kort de werkwijze samengevat: analyseer uit de meting waar ruimte ligt om te groeien, provoceer die ruimte door na te gaan wat er voor nodig is, ontwerp een ambitieus doch uitvoerbaar plan en ga aan de slag. Er zijn allerlei management methoden om dit op een structurele manier te doen zoals PDCA (plan, do , check, act).

Hulp bij het bepalen van de juiste online koers

Een moderne variant van het kompas is een navigatiesysteem, Impro Marketing heeft een navigatiesysteem voor online marketing ontwikkeld.
Wij zetten dit graag in voor u en de eerste stap om de richting te bepalen doen wij kosteloos, vraag een webcheck aan als u dit wilt.

Het kan ook zijn dat u nog niet zo ver bent en eerst meer wilt weten van online marketing, de achtergrond en de mogelijkheden.
Wij zullen daarom in 2015 gaan beginnen met het organiseren van workshops waarin wij dieper in zullen gaan op online marketing en de oplossingen die wij aan kunnen bieden.
U kunt nu al uw interesse hiervoor aangeven door u in te schrijven via www.impromarketing.nl/workshops/.

Frank Spronk

Sinds 1992 werkzaam in marketing en nog steeds gefascineerd door wat de essentie is van een succesvol product. Door internet is de wereld afgelopen jaren erg veranderd en door met die veranderingen mee te gaan en te verdiepen in online marketing blijft het een enorm interessant vak.

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!