Hoe zet je social media in?

Social Media marketing

Social media is niet meer weg te denken in ons leven. En inmiddels is het ook niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven.
Social media marketing is tegenwoordig ontzettend belangrijk voor je branding en autoriteit.

Vandaag wil ik het hebben over hoe je social media het beste kunt inzetten voor je bedrijf. Hoe je social media moet aanmaken en instellen, sla ik even over. Ik ga er vanuit dat je al wel accounts hebt aangemaakt, alleen nog niet weet hoe je deze optimaal kunt gebruiken. Wil je weten hoe je je social media optimaal kunt inzetten? Lees dan snel verder!

Welke onderwerpen deel je?

De meest populaire social media kanalen zijn Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn. Dat kun je goed zien in de bovenstaande grafiek. Ook WhatsApp behoort tot één van de populairste social media kanalen. Maar in dit artikel behandel ik niet het kanaal Whatsapp Business, dat is namelijk voor marketing gerichte doelen niet zo interessant. Dit is namelijk een kanaal wat één op één werkt en dus een andere doelstelling heeft dan de bovenstaande social media kanalen.


Bron: Marketingfacts.nl

Op elk vlak hebben ze natuurlijk een andere score qua populariteit. Zo doen webshops het erg goed op Facebook en Instagram en B2B bedrijven hebben erg veel aan LinkedIn en YouTube.
Naast deze kanalen zijn er ook een aantal in opkomst. Neem bijvoorbeeld Pinterest en Google+. Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van deze sociale media.

Maar wat plaats je dan op zo’n pagina? Dat is natuurlijk heel divers, je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf zou willen. Maar hierbij moet je wel denken aan welke autoriteit je wilt uitstralen en wie jouw doelgroep is. Aan de hand daarvan kun je een mooi plan bedenken wat je deelt op Facebook. [ ?] Dat geldt uiteraard ook voor alle andere social media kanalen.
Je kunt een kijkje achter de schermen geven, wanneer dit bij je bedrijf past. Daarnaast kun je ook kiezen voor een live-video. Zo’n live-video zal tevens ook hoog scoren om in de tijdlijn van je volgers voorbij te komen omdat o.a. Facebook video’s belangrijker vind.

Met Instagram werk je voornamelijk met foto’s, maar ook video en live wordt zeker veelvuldig gebruikt. Met Twitter deel je voornamelijk tekst, waaraan je een video of afbeelding kunt toevoegen. Echter is Twitter al lang niet meer zo populair als dat het geweest was. Wanneer jouw klanten daar te vinden zijn, is het wel interessant om toch content te gaan delen.

Voor B2B bedrijven is het erg interessant om content binnen LinkedIn te verspreiden. Tegenwoordig wordt LinkedIn steeds vaker gebruikt om content te delen, dus doe vooral mee! De regel bij LinkedIn is wel om het zakelijk te houden. Persoonlijkere content past niet helemaal bij deze social media.
Ook mogen we Pinterest en Google+ in dit rijtje niet overslaan. Hoewel deze binnen Nederland nog niet zo heel populair zijn om content te verspreiden, hebben deze zeker wel effect. De kunst is natuurlijk om het op de juiste manier in te zetten, net als eigenlijk alle andere social media kanalen.

Wanneer is een bericht een succes?

Voordat je een bericht gaat plaatsen op een of meerdere social media kanalen is het van belang dat je bedenkt met welk doel je dit bericht gaat plaatsen. Wil je downloads of verkopen genereren? Wil je meer websitebezoekers of wil je dat meer mensen contact met je opnemen?
Zo zijn er natuurlijk nog verschillende andere voorbeelden, maar dit zijn wel de meest voor de hand liggende voorbeelden.

Stel dat je meer websitebezoekers wilt genereren, hoeveel meer? 10 of 20 procent? Of misschien wil je het wel verdubbelen?
Aan de hand daarvan kun je achteraf bekijken of je bericht succesvol is geweest.

Social Media Marketing

Statistieken van Facebook

Bron i-aspect.com

Statistieken van Facebook

Bron: biancaelzinga.nl

Om dit goed te kunnen meten maak je gebruik van de statistieken. Niet alleen de statistieken die je via het social media kanaal gebruikt zijn van belang. Zeker ook voor het bovenstaande voorbeeld moet je ook de statistieken van de website bekijken. Het is belangrijk om hiervoor de conversie te meten. Dit doe je gemakkelijk met Google Analytics. Zorg wel dat Google Analytics goed staat ingesteld als je verschillende berichten wilt kunnen onderscheiden.

Je kunt dit doen door berichten een eigen tag mee te geven. Dat doe je middels een UTM-code. Hier zal ik nog een apart artikel over schrijven hoe dit in zijn werk gaat.

Hoe werkt de Facebook-pixel?

Als iemand je website bezoekt en een actie uitvoert (de bezoeker koopt bijvoorbeeld iets), wordt de Facebook-pixel geactiveerd en rapporteert deze de actie. Zo weet je wanneer een klant een actie heeft uitgevoerd nadat deze je Facebook-advertentie heeft bekeken. Je kunt deze klant ook opnieuw bereiken door een aangepaste doelgroep te gebruiken. Hoe meer conversies er worden uitgevoerd op je website, hoe beter Facebook wordt in het weergeven van je advertenties aan mensen die waarschijnlijk bepaalde acties zullen uitvoeren. Dit noemen we ‘conversieoptimalisatie’.

Een Facebook pixel aan een website toevoegen naast andere meetcodes van bijvoorbeeld Google is mogelijk door het gebruik van Google Tagmanager.

Vergeet de (#) hashtag niet

Wanneer je druk bezig bent met een mooie content voor jouw social media kanalen, is het aan te raden gebruik te maken van zogeheten hashtags (#jouwwoord). Hiermee geef je jouw bericht een label waardoor als mensen op deze term zoeken jouw bericht naar voren komt. Ook kunnen mensen deze hashtags volgen en ook zelf gebruiken wanneer ze iets over jouw bedrijf willen delen. Het is gebruikelijk om verschillende hashtags te gebruiken. Zo heb je verschillende raakvlakken waar iemand op kan zoeken. Bijvoorbeeld verkoop je staal, dan kun je dus gebruik maken van: #staal, #staalbouw, #staalvoordebouw, #steal, #staalonderdelen. Dit kun je natuurlijk verder uitbreiden tot het specifieke product. Daarnaast kun je ook je eigen hashtag maken van bijvoorbeeld jouw bedrijf. Dan krijgen ze als jouw posts bij elkaar.

Videocontent, doe het nu!

Via alle kanalen kun je inmiddels ook video content plaatsen. Daarnaast kun je natuurlijk ook video’s plaatsen op YouTube. Video’s worden alleen maar belangrijker. Mensen willen meer zien en lezen minder. Daarnaast is bewegend beeld erg leuk en vermakelijk. Bedenk dus goed wat en waar je je videocontent wilt gaan verspreiden. Zo kun je er voor kiezen om een keer iets te vertellen in de camera, wat je normaal gesproken zou opschrijven. Wanneer je te maken hebt met bepaalde processen kun je deze bijvoorbeeld eens laten zien in een video. Wat gebeurt er bij jou dus achter de schermen?

Hulp nodig?

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk wie je doelgroep is en hoe je je autoriteit wilt verspreiden, welke content je gaat verspreiden en waar. Weet je niet goed waar je moet beginnen, wij kunnen je daarbij helpen!

 

Labels:, , , , , , , ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!