Logo Web witte tekst

Voice search: vooruitgang of frustratie?

Zeg nou eerlijk, werkt jouw spraak bestuurbare navigatie in je auto nou altijd even goed? Heb je ook al frustraties gehad over je Google Home Mini die zegt: “ik weet niet wat u bedoelt, ik ben nog aan het leren…” nou dan ben je zeker niet de enige, want als je denkt dat voice search al alles weet, komt bedrogen uit.

Voordat we dieper ingaan op dit hot item, moeten we eerst eens uitleggen wat voice search precies inhoudt.

Wat is voice search?

Vroeger haalde je jouw informatie vooral uit boeken, maar na de komst van het internet deed Google haar intrede en veranderde ons zoekgedrag naar info van stoffige boeken uit de bieb naar de google zoekbalk. Zoeken naar die info ging dus online en wel door het uittypen van woorden. Door beknopte zoektermen in te vullen, zorgt Google ervoor dat we onze gewenste informatie vinden. Terwijl we nog steeds een handigheid lopen te zoeken in het goed en snel vinden van gegevens, is er alweer een nieuwe rage geboren namelijk die van het spraakgericht zoeken. Een toetsenbord is daarbij overbodig, omdat je jouw vragen met je stem uitspreekt. Omdat praten een stuk sneller gaat dan typen, is voice search snel, eenvoudig en (grotendeels) handsfree.

Voice search-opdrachten worden nog vooral uitgevoerd op de smartphone, maar complete voice-gestuurde apparaten voor thuisgebruik zijn al volop in de ontwikkeling. We kunnen namelijk al van verschillende digitale assistenten gebruik maken, zoals Google Assistant, Apple Siri, Amazon Echo en Samsung Bixby zijn een aantal namen die we kunnen noemen. Maar doordat deze nieuwe techniek nog zo in ontwikkeling zit, zijn deze thuis apparaten nog zeer gevoelig voor fouten. Je meent het…..
Door het inzetten van Artificial Intelligence (AI) zullen voice searches in de toekomst steeds beter worden.

Waar staan we nu?

Steeds meer software maakt gebruik van voice search integraties en door de implementatie van Artificial Intelligence wordt de spraakherkenningssoftware steeds slimmer en worden al 92% van de zoekopdrachten herkend. En waar er meer herkenning is, zijn de zoekresultaten beter en de frustratie minder. In 2016 werd er een meting gedaan over hoeveel procent er wereldwijd met voice search zoekopdrachten werd uitgevoerd en dat bleek twintig procent te zijn. In ons land lag dat percentage aanmerkelijk lager, namelijk iets meer dan zes procent van de zoekopdrachten waren spraakgericht. Vooral jongeren maken gebruik van de voice search, want voor deze groep zijn moderne technologieën immers al veel normaler en hierdoor ligt de adoptiegraad in deze leeftijdsgroep een stuk hoger. Dan bij de oudere generatie.

Wat betekent voice search voor de vindbaarheid?

Iedereen weet hoe de zoekresultatenpagina eruit ziet. Deze pagina verandert weliswaar steeds van opmaak, maar afhankelijk van het aantal getoonde advertenties zijn er doorgaans zo’n tien organische resultaten per pagina. Alle online marketeers hebben als doel om bij Google op de eerste pagina te staan en dat kost al moeite, maar nu bij voice search zul je toch nóg beter je best moeten doen. Waarom? Omdat er bij een spraak gestuurde wereld maar één antwoord wordt gegeven, oftewel er komt maar één resultaat naar voren. De gebruiker die de vraagt inspreekt, krijgt geen overzicht meer getoond. Een online marketeer moet dus streven naar het hoogst haalbare.

Inzet van voice search

Heb je wel eens met je eigen voice digitale assistent gepraat? Ja? Dan zal je ze zeker (net als ik) wel eens een onbenullige vraag gesteld hebben, om te kijken wat voor response je zou krijgen. Digitale assistenten zoals de welbekende Apple Siri en Samsung Bixby zijn steeds beter ingesteld om op zulke onzinnige vragen een antwoord te bieden. Ze worden steeds beter om ons van alle informatie en gemakken te voorzien. Van het ophalen van informatie tot een gezellig gesprekje over koetjes en kalfjes, het kan allemaal.

Maar hoe gedraagt de Nederlandse markt zich ten opzichte van andere landen en wat doen we zoal met onze spraak gestuurde assistenten?

 

Zoals je uit de tabel kunt zien, is Nederland nog helemaal niet zo bezig met voice search als je het vergelijkt met de USA.

Onze mening

De essentie is dat iedereen  al druk bezig is met Voice search in SEO land terwijl de markt nog zeker in Europa nog niet zo ver is.
En iedereen roept dat de adaptie van deze apparaten sneller gaat als bijvoorbeeld de iPhone.
Naar mijn mening is dit niet zo, omdat een iPhone een fysiek ding is waarmee je ook kunt pronken terwijl een voice luidspreker veel minder sexy is.
Het gaat daarbij meer om gedrag en wij zijn in Europa nu eenmaal anders dan bijvoorbeeld in Amerika of China waar men de hele dag al tegen een
telefoon loopt te praten in de hand en niet aan het oor.
Dat de nieuwe techniek eraan komt is een feit, maar net als mobile search zal dit nog een aantal jaren duren voordat dit dominant gaat worden.
En wat in twijfel kan worden getrokken is, of de oudere Europese generatie dit nog gaat omarmen.

Wat wel verstandig is, is om waar mogelijk al een vraagvorm in content te verwerken.
Maar ook hiervoor geldt dat een zoekwoordonderzoek vooraf daar richting aan geeft en het belangrijk is om te kijken of niemand anders de snippet al gekregen heeft.
Anders is het zonde van de moeite.

 

Bron:
leadtactics.nl
emerce.nl
digital.gfk.com
Impromarketing.nl