Wat is Recruitment marketing

Bedrijven houden zich tegenwoordig steeds meer bezig met: Arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, recruitment marketing. En dat is ook niet zo gek want de arbeidsmarkt is krap op het moment. Goede kandidaten zijn schaars en er staan enorm veel vacatures online. De kandidaat heeft ruime keuze en daarom is het belangrijk om een goede werkgeversmerk te hebben en op te vallen tussen al deze keuzes.

Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de Nederlanders openstaat voor een nieuwe uitdaging. Dit is dus hét moment om u als bedrijf te focussen op employer branding en recruitment marketing.

Candidate Journey

Een kandidaat komt met allerlei bedrijven in aanmerking tijdens zijn of haar huidige baan en als een bedrijf dan een positieve indruk wekt, zal een kandidaat misschien ook dat bedrijf gaan volgen op LinkedIn. Het is dus van belang u goed als werkgever te profileren en uw employer branding op orde te hebben. Op het moment dat de kandidaat openstaat voor het vinden van een nieuwe baan, gaat deze op zoek naar vacatures. Recruitment marketing zorgt ervoor dat actuele vacatures op LinkedIn of op de Brabantse Vacaturebank goed vindbaar zijn of verschijnen in het blikveld van de kandidaat.

Employer Branding

Een hot topic is employer branding, dit vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Employer branding is iets wat u moet blijven doen. Uw moet er tijd en moeite in steken  en niet alleen op het moment dat u meer kandidaten nodig heeft. Het is een investering voor een langere termijn.

De basis eis is een sterk werkgeversmerk uitdragen dat in de gehele organisatie gehanteerd word. Het begint bij betrokken werknemers die zich verbonden voelen met het bedrijf. Praat met uw werknemers en stel ze vragen om erachter te komen welke waarden hun belangrijk vinden.

Maar u moet ook zeker kijken naar uw doelgroep en hoe u deze wilt benaderen. Zoekt u young professionals, pas uw content dan aan zodat het matcht met je doelgroep en stimuleer deze uw bedrijf te volgen via uw social media kanalen.

LinkedIn pagina

Natuurlijk is het zeer belangrijk dat u een goede LinkedIn pagina heeft waarop uw employer brand goed naar voren komt en de kandidaten goed kunnen zien hoe het is om in uw bedrijf te werken. Zorg dat potentiële kandidaten ook kunnen solliciteren middels uw pagina, wel zo handig.

Uw site

Laat uw doelgroep zich thuis voelen op uw site en besteed veel aandacht aan de sectie -werken bij – want dit is essentieel voor uw werkgeversmerk. Uw doelgroep moet uw content interessant vinden zodat ze getriggerd worden om door te lezen zodat ze een goed beeld krijgen wat een bedrijf uitstraalt.

Belangrijk is dat uw site responsive is en op een mobiel goed werkt. Maar ook moet uw site snel laden, want anders haken kandidaten snel af. Uw sollicitatie formulieren moeten duidelijk en laagdrempelig zijn, zodat de kandidaat de info makkelijk kan invullen. Stel een Job alert mogelijkheid in en zorg dat het versturen van open sollicitaties tot de mogelijkheden behoren.

Vacatureteksten

Het schrijven van een goede vacature tekst is zeer belangrijk. Tegenwoordig willen werkzoekenden niet alleen weten wat de functieomschrijving inhoudt maar heeft meer nodig om overtuigd te worden. Cruciale punten zijn: salaris, bonusstructuur, secundaire arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Maar ook wil de kandidaat weten hoe een typische dag eruit ziet.

Tips voor een goede vacature op de website

  • Zorg voor een duidelijke vacaturetitel
  • Zorg dat uw site visueel aantrekkelijk is
  • Houdt rekening met de waarden van uw doelgroep
  • Laat (oud) collega’s aan het woord

Video in recruitment

De groei van video binnen de recruitment is enorm gestegen. 2018 was het jaar van de video in alle marketingkanalen. Met een video kunt u aan werkzoekenden laten zien hoe het is om bij uw bedrijf te werken.
Zelfs sollicitatievideo’s worden steeds populairder. In zo’n video stelt de sollicitant zichzelf voor en beantwoord enkele vragen. Hierbij moet wel worden opgepast dat dit voor kandidaten vaak een hoge drempel met zich meebrengt.
Video kunt u ook inzetten om werkzoekenden te laten zien, hoe het bedrijf van binnen eruit ziet, hoe een sollicitatiegesprek zou kunnen verlopen, waar de receptie is of waar ze hun auto kwijt kunnen.

Medewerker-retentie

Employer branding draagt ook bij aan het behouden van medewerkers. Het investeren in uw mensen is essentieel, zeker gezien de huidige arbeidsmarkt. Blijf in gesprek met uw medewerkers, zoek uit wat zij van belang vinden, zorg dat ze inspraak hebben in projecten, toon waardering voor (extra) inzet en beloon ze als hun een nieuw talent binnenhalen.

Job marketing

Zodra uw employer branding op orde is, uw een goede werken bij-site heeft opgesteld en uw vacatureteksten opvallen, is het tijd deze te delen met de wereld. Onderstaande manieren zijn mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen:

  • Linkedin company page & advertising. Deel uw vacatures op uw LinkedIn site en vraag uw medewerkers dit te delen. Of maak gebruik van LinkedIn Advertising om uw vacatures op de markt te brengen
  • Google Ads. Adverteer via zoekmachines op relevante termen en maak een remarketing lijst van uw bezoekers op uw werken bij-site, zodat u uw doelgroep opnieuw kunt benaderen.
  • SEO. Zorg dat uw data qua structuur goed ingeregeld is, zodat u goed gevonden wordt.
  • De Brabantse Vacaturebank. Plaats hier uw vacature en bereik gemotiveerde Brabantse kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.

    Als u dan aan alles hebt gedacht en alle tips hebt opgevolgd, is het van belang om uw job marketing goed door te meten, zodat u uw recruitmentbudget hier goed op kunt inrichten en u precies weet uit welk kanaal het meeste verkeer komt. Meten is immers weten!

Bron: Emerce.nl

Online Marketing Strategie en de Internetbouwstenen

online marketing strategie

 

Online marketing, een groot grijs gebied waar van alles over te vinden is op het internet. De ene goeroe beweerd dit, de andere dat. Maar welke Online Marketing Strategie werkt nu echt?

Nou, laten wij dan ook eens het een en ander beweren.
Bij Impro Marketing hebben wij een bepaalde werkwijze en die werkt, echt!

Wij hanteren het door Frank Spronk ontwikkelde Internetbouwstenen model.

Emerce eDay Next Gen 2018

Om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie maar ook marketing, bezoeken wij onder andere regelmatig een beurs of event.

Deze keer bezocht ik voor de Emerce eDay Next Gen in Amsterdam. Op dit event waren sprekers aanwezig die werkzaam zijn bij een innoverend bedrijf, een succes case behandelen of vertellen hoe zij te werk gaan.

Masterclass Online Marketing 13 februari 2019

Op 13 februari 2019 organiseer ik weer een nieuwe Masterclass Online Marketing. Tijdens deze masterclass geef ik jou inzicht in de verschillende aspecten van online marketing.

Bestel hier de vouchers voor de Masterclass Online Marketing

Wat komt er aan bod?

We gaan het natuurlijk hebben over de vindbaarheid van jouw website op het drukke web. Ben jij je wel bewust wat er nodig is voor een goede website om vindbaar te zijn? En dat dit niet alleen draait om de juiste SEO maar ook  boijvoorbeeld op technisch gebied?
Ik werk met een aantal bouwstenen (SEO, SEA, autoriteit en techniek en design) om de perfecte online marketing neer te zetten. Ik geef je dus ook een kijkje in de keuken van Impro Marketing. Ook vertel ik meer over het maken van een marketingplan. Niet alleen het maken er van, maar ook wat het inhoud is en hoelang het duurt voor dat zo’n plan effect heeft op je resultaten.
Natuurlijk geef ik je ook een paar handige tools mee zodat je zelf je metingen kunt doen, een stappenplan kunt maken en krijg je de gelegenheid om je eigen case ter sprake te brengen.masterclass online marketing

Waarom is het verstandig om deel te nemen aan deze masterclass?

Laten we beginnen met dat je wellicht niet de volledige achtergrond kent van online marketing.
Wat houdt het in? Is het veel werk?
Kan ik het zelf of heb ik een professional nodig?
Op al deze vragen zal je tijdens de masterclass antwoord krijgen. Ik zal je wegwijs maken in online marketing.
Hoe maak je bijvoorbeeld een goed stappenplan?
Wat kan er mis gaan?
Na deze masterclass ga je in elk geval de deur uit met voldoende informatie over online marketing en hoe je het moet gebruiken. Dit is overigens ook terug te lezen in de recensies die eerdere deelnemers hebben geschreven.

Ben jij al overtuigd dat je dit niet mag missen?

Mocht je nog niet volledig overtuigd zijn, houd de website in de gaten voor de teaser van deze masterclass. Daarnaast zijn de kosten voor deze masterclass slechts €49,95 inclusief een hapje en een drankje na afloop. Er zijn maximaal 15 deelnemers zodat jouw eigen verhaal ook aan bod kan komen.
Hoef ik jou niet verder te overtuigen? Meld je dan nu aan!

Bestel hier de vouchers voor de Masterclass Online Marketing

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!