De kortste weg naar de klant

De 12 jaar dat ik bij Philips werkte passeerde ik elke dag het standbeeld dat bij de hoofdingang van Gebouw VB in Eindhoven staat. De markt is waar mensen zijn
Op het onderschrift staat ‘de markt is waar mensen zijn’.
Dít is naar mijn beleving de definitie van marketing, iedere dag bezig zijn met mensen en de markt.

Internet heeft de afgelopen 10 jaar een enorme impact gekregen op het ‘waar’.
Maar de stelling is nu nog net zo actueel als de eerste keer dat ik er langs liep in 1994.

Marketing begint bij marktonderzoek

Als je wilt weten wat de kortste weg naar de klant is, moet je eerst weten wie die klant is.
Je steekt veel tijd en energie in productontwikkeling. Je doet onderzoek naar de omvang van de markt om te achterhalen of er voldoende kans van slagen is. En daarbij maak je telkens een voorstelling wie jouw ideale klant is.

Ben je al enige tijd bezig en heb je al klanten, dan kun je deze informatie goed gebruiken voor het maken van een klantprofiel. Heb je meer informatie nodig om een goed klantprofiel te maken, vraag je huidige klanten! Voer gesprekken, vraag om recensies of laat ze vragenlijsten invullen. Het is sowieso verstandig regelmatig contact te houden met klanten, en niet alleen over jouw product.

Online marketing is dood!

Waarom wordt het ene product een succes en het andere niet? Dat vind ik fascinerend.
Na 24 jaar ervaring in marketing durf ik te stellen dat er drie factoren zijn die een succesvol product altijd heeft.

Ten eerste is de kwaliteit van een succesvol product zonder twijfel uitstekend. Het technisch goed functioneren ervan is een voorwaarde voor verkoop. Voor fabrikanten blijft het moeilijk om die kwaliteit altijd op een goed niveau te handhaven. Denk maar aan het recente voorbeeld van de mobiele telefoons van Samsung. Of van de diverse terugroepacties van autofabrikanten.broken phone on white background

Ten tweede is het nut van een succesvol product direct duidelijk. Vroeger bepaalde het soort product of iemand veel of weinig tijd wilde besteden aan de aankoop. Voor een tv trok men veel tijd uit, voor een shampoo weinig.  Internet heeft ervoor gezorgd dat de tijd die het kost om iets uit te zoeken veel korter is geworden. Specialistische kennis over producten kun je gewoon online vinden, je hoeft er niet meer voor naar de winkel.  De klant bepaalt dus zelf hoeveel tijd hij besteedt aan een aankoop. Die kan – ook voor een auto of andere ‘grote’ aanschaf- best kort zijn.
Door die korte contacttijd is de noodzaak van het direct overbrengen van het nut van het product veel groter geworden. Van een succesvol product is het nut in één zin duidelijk. Die zin bevat altijd de WHY en dit is in overeenstemming met wat de klant gelooft.

Ten derde zorgt het merk voor een imago dat een positieve uitstraling heeft. Na de aankoop van het product begint de beleving ervan. Je gaat het gebruiken en je gaat erover praten. Wil je wel aan je buurman vertellen wat het merk van je nieuwe auto is? Kun je voor je nieuwe telefoon wel een bijpassend hoesje vinden? Allemaal zaken waar je als koper vooraf niet altijd over nadenkt maar waarin je wel vertrouwen stelt op het moment dat je de aankoop doet.
Vertrouwen wekken doet een merk door het imago via marketingcommunicatie op te bouwen. Dit is moeilijk en kostbaar en het direct inspelen op gebeurtenissen die het imago kunnen schaden is daarom des te belangrijker. Ook hierin is veel veranderd: onder andere social media zorgen voor een enorme toename aan imagobepalende informatie van bedrijven maar vooral van gebruikers.

De toekomst van marketing

Gastcollege Avans Hogeschool Online Marketing

Gastcollege Internetbouwstenen

Je vakkennis delen met mensen, over je passie vertellen: ik doe het graag!
NormGastcollege Online Marketingaal gesproken krijg ik al veel energie als ik een workshop voor klanten geef. Maar vorige maand mocht ik  met een groep studenten mijn passie voor marketing te delen. Op verzoek van Avans Hogeschool gaf ik een gastcollege voor de studenten van Online Marketing.
Een primeur, want het was voor mij de eerste keer dat ik voor een dergelijke groep mocht staan.
Dus was ik wel een beetje zenuwachtig over wat mij te wachten stond….
Gaan ze veel vragen stellen? Hoe past mijn verhaal in hun studie en het blok Online Marketing?
En ook al ken ik het verhaal van binnen en van buiten: net als artiesten voor een optreden is het hebben van een beetje plankenkoorts normaal.
Maar het was nog leuker dan ik van tevoren dacht en zeker voor herhaling vatbaar.

Nieuwe website Cepro.eu

Impro Marketing heeft voor Cepro een nieuwe website gemaakt. Cepro is actief op het gebied van het veilig afschermen van de (las)werkplaats. Op de website zijn dan ook allerlei producten te vinden die hieraan bijdragen. Van lasgordijnen tot slijpcabines, alle producten zijn op de website van Cepro terug te vinden. De vormgeving van de website sluit aan bij de huisstijl en de brochures van Cepro. Bovendien zijn alle producten terug te vinden op de website, voorzien van uitgebreide productinformatie en afbeeldingen. De website is naast Nederlands ook beschikbaar in het Engels, Frans en Duits, zodat de website voor iedereen toegankelijk is.

Door middel van de zoekfunctie is ieder product gemakkelijk terug te vinden. Naast de producten is ook informatie te vinden over projecten die Cepro in het verleden heeft volbracht. Bovendien is het mogelijk om de catalogi te downloaden en om informatie te bekijken over certificering. Verder worden er nieuwsberichten geplaatst om de bezoekers op de hoogte te houden en berichten over deelname aan beurzen.

Dag blauwe envelop, dag rechterrijtje

Zo maar een week in 2016, die in het teken staat van afscheid nemen van zaken die geen voorpaginanieuws zijn. Deze aanpassingen geven aan hoe snel de wereld aan het veranderen is.

Dag blauwe envelop

verdwijnen blauwe envelopDe blauwe envelop heeft het minste uitleg nodig, we communiceren niet meer per post maar digitaal. Steeds meer instellingen en bedrijven zijn alleen nog maar digitaal te benaderen. Soms heeft men nog een mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen, als je tenminste door het enorme startmenu heen getoetst bent. Maar negen van de tien keer zit je even later toch weer gewoon een formulier op een internetsite in te vullen.

Vooruitgang door digitaal communiceren?

Zeker voor bedrijven is digitaal communiceren een vooruitgang; minder kosten aan drukwerk, hele afdelingen die overbodig worden. Maar voor de klant? Zolang het werkt lijkt het efficiënter, maar o wee als er iets mis gaat.

Contact

Impro Marketing

Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
The Netherlands

+31 (0) 13 – 302 9001

error: Content is protected !!