Logo Web witte tekst

Marketing trends

Een nieuw jaar is gestart en veel bedrijven kijken met smart naar de komende trends en willen de nieuwste innovaties implementeren. In dit high-tech internettijdperk is het namelijk een must om met deze ontwikkelingen mee te gaan, omdat de digitale marketing trends en strategieën nu eenmaal niet stil blijven staan en zich blijven evolueren.
Wat staat er voor 2020 op de planning qua marketing trends?
Hieronder een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

Artificial Intelligence (AI)

Van de afgelopen jaren is Artificial Intelligence, ofwel AI, een van dé buzzwords. Verschillende bedrijfstakken springen hier op in, het zou namelijk veel jobs kunnen vervangen. Of dit werkelijkheid zal worden, moet nog ondervonden worden. Wat wel met zekerheid gezegd kan worden, is dat AI de mogelijkheden voor bedrijven zal verbreden. Een trendy voorbeeld van dit moment zijn de chatbots of Facebook Messenger bots.

Chatbots

Een chatbot is effectieve software die een interactie aangaat met bezoekers en klanten op een website. Chatbots communiceren met de bezoekers in realtime en kunnen hun vragen beantwoorden. Ze helpen internetgebruikers te vinden wat ze zoeken, door het gebruik van verbale interacties of chatvensters. Enkele voordelen van chatbots zijn:

  • Tijdwinst: In tegenstelling tot mensen kan een chatbot snel verschillende vragen beantwoorden.
  • Klant- en medewerkerstevredenheid: Bij een juiste toepassing kan een chatbot niet alleen bijdragen aan een verhoogde klanttevredenheid, maar ook aan de medewerkerstevredenheid. Chatbots zorgen immers dat routinewerkzaamheden uit handen worden genomen. Zo blijft er voor de medewerkers meer tijd over om complexe klantvragen te behandelen en die extra stap voor de klant te zetten. Chatbots zijn geen vervangingen van de mensen in de klantenservice, maar is een aanvulling hierop.
  • Bereikbaarheid: Chatbots zorgen voor een uitbreiding van de bereikbaarheid, in een digitaliserende wereld die steeds hogere eisen stelt aan service. Mensen van de klantenservice zijn vaak van 09.00 tot 22.00 uur beschikbaar, maar door de inzet van chatbots kunnen ook de vragen buiten deze tijden opgevangen worden.

Verwacht wordt dat in 2020 zelfs 25% van de klantenservices gebruik gaan maken van chatbots. Dit is een gigantische stijging als dit vergeleken wordt met het jaar 2017. In dat jaar was het percentage namelijk maar 2%.

Blockchain

Vandaag de dag zijn bijna alle grote bedrijven aan het experimenteren met blockchain.
Een blockchain is een grootboeksysteem dat gebruikt kan worden om gegevens vast te leggen, te delen en te versleutelen.
Elke industrie kan blockchain gebruiken en daarom heeft de technologie ook zoveel potentie. Momenteel zijn er nog weinig bedrijven die blockchain daadwerkelijk integreren maar dit kan binnen enkele jaren helemaal omslaan. Zeker in de marketing.
Om een transactie in blockchain te maken, is een cryptocurrency noodzakelijk. De 2 grootste cryptocurrencies zijn Bitcoin en Ethereum.

Social Messaging apps

Social media-applicaties zoals Facebook Messenger en Whatsapp worden niet langer alleen gebruikt om berichten naar vrienden te sturen. Social messaging apps worden steeds vaker gebruikt voor business doeleinden. Messaging apps zijn populair bij bedrijven omdat klanten het nuttig vinden om direct contact te hebben met bedrijven. Social messaging app’s bieden de mogelijkheid om gepersonaliseerde marketing te voeren. Enkele manieren waarop bedrijven hier gebruik van maken zijn:

  • Contacten en relaties leggen
  • Klanten informeren over hun bedrijf/ brand/producten
  • Verkoop stimuleren
  • Uitnodigingen voor events
  • Klantenondersteuning bieden

Dat er frequent van social messaging apps gebruik wordt gemaakt, is ook terug te zien aan de cijfers:

  • Er zijn 1,3 miljard maandelijkse actieve gebruikers op Facebook Messenger
  • Klanten en bedrijven wisselen maandelijks zo’n 2 miljard berichten op Facebook Messenger
  • Whatsapp heeft 1,3 miljard maandelijkse actieve gebruikers
  • Dagelijks worden er 55 miljard boodschappen verstuurd via Whatsapp
  • Whatsapp, Facebook Messenger en WeChat hebben meer gebruikers samen dan Facebook of Youtube.

Social Media Stories

Met de groeiende populariteit van social media “stories” is het belangrijk voor marketeers om dit format in hun digitale marketingstrategie te overwegen. Slimme marketeers maken zelfs gebruik van live video. Een van de meeste voordelige social media mogelijkheden vandaag om brand awareness te creëren. Dit format biedt bedrijven of marketeers de mogelijkheid om een achterliggend verhaal te vertellen over een product, mensen te vragen naar reviews over producten of services of creatief om te gaan met de verkoop en employer branding.

Feitje:

Snapchat kwam als eerste met het concept “My Story”en toen Instagram en Facebook. Tegenwoordig heeft zelfs YouTube hun eigen stories format: “Reels”.

Voice Search

Aangezien de technologische groei steeds sneller doorzet, zullen meer en meer mensen smartphones met voice assistants gaan gebruiken. Functies zoals Google, Alexa en Siri zijn nuttig in digitale marketing. Voice search, ofwel het spraak gericht zoeken, is ook zeer essentieel voor bedrijven. Vooralsnog worden vanuit de ingesproken zoekwoorden, koppelingen gemaakt naar de Google zoekmachines. Het is dus belangrijk dat de SEO geoptimaliseerd is.  Het helpt bedrijven bij het ontwikkelen van een vriendelijke mobiele beweging en voegt waarde toe aan lokale referencing.

In een recente studie blijkt dat 31% van de smartphone-gebruikers in de wereld minstens een keer per week een voice-activated search gebruikt, zoals Siri.In 2020 al zo’n 50% van alle zoekopdrachten  worden uitgevoerd door middel van spraakonderzoek. Hiermee is voice research een van de grootste trends in online marketing in 2020.
Een uitgebreid verslag over Voice Search is ook terug te lezen op dit blog:

Voice search: vooruitgang of frustratie?

Bronnen:
Internet-marketing.nl
Emerce.nl
Digiti.be